Platon’un Sophistes Diyaloğundaki Varlık Görüşü Stoa Ontolojisinde Nasıl Aşılır?


Özet Görüntüleme: 76 / PDF İndirme: 77

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12800325

Anahtar Kelimeler:

Stoa Ontolojisi, Sophistes, Bir Şey, Var Olan, Gigantomakhia, Bedensizler

Özet

Görünüş-gerçeklik, ruh-beden gibi ayrımların yapılmadığı Stoa ontolojisi veya fiziği, var olan bedenli gerçekliklere ek olarak bedensizlerin de bir şekilde süregittiğini göstermek için, var olan’ı tahtından indirip, onun yerine en üst cins olarak bir şeyi konumlandırır. Platon’un Sophistēs diyaloğundaki ünlü tanrılar ve devler savaşı (gigantomakhia) bölümünde yaptığı var olan tanımını (etkileme/etkilenme gücü) benimsemeleri nedeniyle, Stoacılar felsefe tarihi boyunca diyalogda toprağın evlatları olarak tasvir edilen kişilerle bir tutulmuşlardır. Aktif (tanrı/doğa) ve pasif (madde) olmak üzere iki ilke belirlemeleri, ruh, erdem ve bilgelik gibi şeyleri beden olarak kabul etmeleri, bedenlerin yanında bedensizlere yer vererek, var olandan daha üst bir cinsle, yani bir şeyle birleştirmeleri, bu yakıştırmaları geçersiz kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, öncelikle Stoacıların materyalist olup olmadıklarını ve Tanrılar ve Devler Savaşı’nda bahsedilen toprağın evlatlarına/devlere karşılık gelip gelmediklerini soruşturmaktır. Bu soruların cevaplanabilmesi için, Stoa ontolojisi ve onun en temel kavramlarından olan bir şey ile Platoncu idealar ya da genel olarak kavramların Stoa ontoloji şemasındaki yerlerinin neresi olduğu incelenecektir. Çalışmada diyaloğun sadece 237d ile 246a-249d bölümüne odaklanılacaktır.

Referanslar

Bréhier, Émile. 1987. La Théorie Des Incorporels Dans L'Ancien Stoïcisme. Librairie Philosophique Vrin.

Brown, Lesley. 1998. “Innovation and Continuity”. Method in Ancient Philosophy, 181-207. Oxford University Press.

Brunschwig, Jacques. 1994. “The Stoic Theory of the Supreme Genus and Platonic Ontology”. Papers in Hellenistic Philosophy içinde, çev. Janet Lloyd, 92-157 Cambridge University Press.

Cicero, Marcus Tullius. 2006. On Academic Sceptism. Çev. Charles Brittain. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc. (Acad.)

Cornford, Francis Macdonald. 1989. Platon’un Bilgi Kuramı. Çev. Ahmet Cevizci. Ankara: Gündoğan Yayınları.

Cornford, Francis Macdonald. 1935. Plato’s Theory of Knowledge. Harcourt: Brace & Company.

de Harven, Vanessa. 2012. The Coherence of Stoic Ontology. Berkeley: University of California.

de Harven, Vanessa. 2024. “Something Stoic In Plato’s Sophist”. Oxford Studies in Ancient Philosophy 63 içinde, ed. Rachana Kamtekar, 237-298. Oxford University Press.

https://doi.org/10.1093/oso/9780192885197.003.0006

Empiricus, Sextus. 2005. Against The Logicians. Çev. Richard Bett. New York: Cambridge University Press. (Adv. Math.)

Empiricus, Sextus. 2017. Kuşkuculuk. Çev. Mustafa Kaya Sütçüoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. (Adv. Math.) (PH.)

Ierodiakonou, Katerina. 2024. “The Stoics on Conceptions and Concepts”. Conceptualising Concepts in Greek Philosophy içinde, ed. Gábor Betegh and Voula Tsouna, 237-258.

Inwood, Brad ve Gerson, Lloyd. P. 2008. The Stoics Reader: Selected Writings and Testimonia. Çev. Inwood, B ve Gerson, L.P. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc.

Laertius, Diogenes. 1931. Lives of Eminent Philosophers Books 6-10. Çev. R.D. Hicks. Cambridge, MA: The Loeb Classical Library / Harvard University Press. (DL)

Laertius, Diogenes. 2013. Lives of Eminent Philosophers Vol. 50, ed. Tiziano Dorandi, Cambridge University Press. (DL)

Laertios, Diogenes. 2021. Ünlü Filozofların Yaşamları ve Öğretileri. Çev. Candan Şentuna. İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları. (DL)

Long, Anthony Arthur. & Sedley, Neil David. 1987. The Hellenistic Philosophers, Volume 1, Translations of the Principal Sources with Philosophical Commentary, Cambridge, Cambridge University Press. (LS)

Long, Alexander George. 2013. “Subtexts, connections and open opposition”. Plato and the Stoics içinde, ed. A. G. Long, 106-127. Cambridge University Press.

Molacı, Melike. 2020. Stoa Fiziği. İstanbul: Çizgi Kitabevi.

Platon. 2015. Sofist. Çev. Ömer Naci Soykan. İstanbul: Pinhan Yayıncılık. (Soph.)

Sellars, John. 2010. “Stoic Ontology and Plato’s Sophist”. Bulletin of the Institute of Classical Studies. Supplement, 107: 185–203.

Seneca, Lucius Annaeus. 2013. Moral Letters to Lucilius. Çev. Richard M. Gummere. Trans. Ottawa: Stoici Civitas Press. (Ep.)

Seneca, Lucius Annaeus. 2018. Ahlak Mektupları. Çev. Türkân Uzel. İstanbul: Jaguar Kitap. (Ep.)

Sharples, Robert William. 2003. Stoics, Epicureans And Sceptics An Introduction To Hellenistic Philosophy. New York: Routledge.

Vogt, Katja Maria. 2009. “Sons of the Earth: Are the Stoics Metaphysical Brutes?”. Phronesis, 54(2): 136–154.

Watson, Gerard. 1988. Phantasia in Classical Thought. Galway: Galway University Press.

White, Michael J. 2003. “Stoic Natural Philosophy (Physics and Cosmology)”. The Cambridge Companion to the Stoics içinde, ed. Brad Inwood, 124-152. New York: Cambridge University Press.

İndir

Yayın Tarihi

30-07-2024

Nasıl Atıf Yapılır

ÇİÇEK, B. B. (2024). Platon’un Sophistes Diyaloğundaki Varlık Görüşü Stoa Ontolojisinde Nasıl Aşılır? . POSSEIBLE, 13(1), 34–56. https://doi.org/10.5281/zenodo.12800325

Sayı

Bölüm

Makaleler