Schopenhauer ve Sartre Ontolojilerinde Ahlaklılık
Özet Görüntüleme: 225 / PDF İndirme: 107
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7416194Anahtar Kelimeler:
İsteme, Tasarımlar Dünyası, Özgür-İrade, Ahlaklılık, Kendi-İçin VarlıkÖzet
Bu çalışmada, determinist Arthur Schopenhauer’in ve indeterminist Jean Paul Sartre’ın ahlak anlayışları karşılaştırılmıştır. Schopenhauer, insanın ahlaki olanı oluşturma olanağına ne kadar az alan açmışsa Sartre, tam tersine o kadar fazla alan açmıştır. Bu çalışma boyunca iki düşünürün ahlak anlayışlarının bu kadar farklı olmasının gerekçeleri anlaşılmaya çalışılmış ve bu doğrultuda düşünürlerin varlık anlayışlarının ahlak anlayışları üzerine olan etkileri anlaşılmaya çalışılmıştır. Schopenhauer, dünyayı bir yönüyle isteme (numen) bir yönüyle de tasarımlar (fenomenler) dünyası olarak kabul etmiştir. Ona göre isteme, kendi tezahürleri olan tasarımlar dünyası üzerinden varlığını her daim bilinçsizce devam ettirmektedir. Yeter-sebep ilkesine tabi olan tasarımlar dünyası için herhangi bir şekilde özgürlükten söz edilemez. Tasarımlar dünyasının bir üyesi olması nedeniyle özgür iradeye sahip olmayan insanın, ahlaklılığını kurması da olanaklı değildir. Sartre ise insanın ontolojik olarak özgür olduğunu olumlamış hatta insanı özgür olmaya mahkûm etmiştir. Sartre’da kendi-için varlık, Schopenhauer’in istemesinin tersine herhangi bir sınır tarafından kuşatılmadan boşluk yani hiçlik temelinde kendisini devamlı bir şekilde yeniden oluşturan bir varlık olarak betimlenmektedir. Özgür olan bu varlık; kendisini, değerlerini ve ahlaklılığını kurmaktadır.
Referanslar
Aristoteles. 2015. Nikomakhos’a Etik. Çev. Saffet Babür. Ankara: Bilge Su Yayıncılık.
Barou, J. Pierre. 2014. Sartre: Başkaldırı Zamanı. Çev. Adnan Kahiloğulları. Ankara: Abis.
Bravo, Hamdi. 2020. Vicdanın Sessizliği. Ankara: Fol Kitap.
Cartwright, David E. 2005. Historical Dictionary of Schopenhauer's Philosophy. Oxford: The Scarecrow Press.
Cevizci, Ahmet. 2015. Felsefe Tarihi: Thales’ten Baudrillard’a. İstanbul: Say Yayınları.
Harms, Friedrich ve Morgan, S. Ella. 1875. “Arthur Schopenhauer’s Philosophy.” The Journal of Speculative Philosophy 9, no.2: 113-138.
Hobbes, Thomas. 2005. Leviathan. Çev. Semih Lim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Janaway, Christopher. 2002. Schopenhauer: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Janaway, Christopher. 2007. Schopenhauer: Düşüncenin Ustaları. Çev. R.Çağrı Ataman. İstanbul: Altın Kitaplar.
Kant, Immanuel. 2000. The Critique of Practical Reason. Çev. Thomas Kingsmill Abbott. Blackmask Online.
Kant, Immanuel. 2016. Pratik Aklın Eleştirisi. Çev. İoanna Kuçuradi, Ülker Gökberk ve Füsun Akatlı. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
Kenny, Anthony. 2006. An Ilustrateded Brief History of Western Philosophy. Oxford: Blackwell Publishing.
Kenny, Anthony. 2007. A New History of Western Philosophy Vol. IV. Oxford: Clarendon Press.
Kuçuradi, İoanna. 2019. Schopenhauer ve İnsan. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
Landau, Iddo. 2012. “Foundationless Freedom and Meaninglessness of Life in Sartre’s Being and Nothingness.” Sartre Studies International 18, no. 1, 1–8. doi:10.3167/ssi.2012.180101.
MacIntyre, Alasdair. 1998. A Short History of Ethics a History of Moral Philosophy from the Homeric Age to the Twentieth Century. Abingdon: Routledge and Kegan Paul.
Martone, John. 2014. “Tracing Thoughts: Nietzsche to Sartre.” The First-Year Papers (2010-present), Trinity College Digital Repository, Hartford, CT. http://digitalrepository.trincoll.edu/fypapers/49.
Platon. 1989. Phaidon. Çev. Suut K. Yetkin ve Hamdi R. Atademir. İstanbul: MEB Yayınları.
Platon. 2013. Devlet. Çev. Sabahattin Eyüboğlu ve M. Ali Cimcoz. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Sartre, Jean-Paul. 1992. Notebook for an Ethics. Çev. David Pellauer. Chicago: The University of Chicago Press.
Sartre, Jean-Paul. 1993. Being and Nothingness. Çev. Hazel Barnes. New York: Washington Square Press.
Sartre, Jean-Paul. 1998. Materyalizm ve Devrim. Çev. Emin Türk Eliçin. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Kuramları.
Sartre, Jean-Paul. 2001. Basic Writings, der. Priest Stephen. Londra: Routledge.
Sartre, Jean-Paul. 2006. Tuhaf Savaşın Güncesi. Çev. Z. Zühre İlkgelen. İstanbul: İthaki Yayınları.
Sartre Jean-Paul. 2017a. Varoluşçuluk. Çev. Asım Bezirci. İstanbul: Say Yayınları.
Sartre Jean-Paul. 2017b. Varlık ve Hiçlik Fenomenolojik Ontoloji Denemesi. Çev. Turhan, Ilgaz ve Gaye Çankaya Eksen. İstanbul: İthaki Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. 1903. On The Fourfold Root Of The Principle Of Sufficient Reason and On The Will in Nature. Çev. MME. Karl Hillebrand. Londra: Chiswick Press.
Schopenhauer, Arthur. 1915. The Basis of Morality. Çev. Arthur Brodrick Bullock. Londra: Trinity College.
Schopenhauer, Arthur. 1959. The World As Will and Representation. Volume I. Çev. E. F. J. Payne. New York: Dover Publications, Inc.
Schopenhauer, Arthur. 1966. The World As Will and Representation. Volume II. Çev. E. F. J. Payne. New York: Dover Publications, Inc.
Schopenahuer, Arthur. 2009. The Two Fundamental Problems of Ethics. Çev. & der. Christopher Janaway. Cambridge: Cambridge University Press.
Schopenhauer, Arthur. 2014. İsteme ve Tasarım Olarak Dünya. Çev. Levent Özşar. İstanbul: Biblos.
Schopenhauer, Arthur. 2017a. Bilmek ve İstemek. Çev. Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. 2017b. Yaşam Bilgeliği Üzerine Aforizmalar. Çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. 2017c. Hiçliğin Mutlu Sessizliği Aforizmalar. Çev. Nuran Gündüz. İstanbul: Aylak Adam Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. 2017d. Bilim ve Bilgelik. Çev. Ahmet Aydoğan. İstanbul: Say Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. 2018. Dünyanın Istırabı Üzerine. Çev. Ferhat Jak İçöz. İstanbul: Kafka Yayınları.
Schopenhauer, Arthur. .2019. Kötümserlik Üzerine. Çev. Enver Günsel. Ankara: Tutku Yayınevi.
Shapshay, Sandra. 2019. Reconstructing Schopenhauer’s Ethics Hope, Compassion, and Animal Welfare. Oxford: Oxford University Press.
Spinoza, Benedictus. 2016. Etika. Çev. Hilmi Ziya Ülken. Ankara: Dost Kitabevi.
Wicks, Robert. 2013. “Introduction: Schopenhauer’s Metaphysics of Will, The International Encyclopedia of Ethics,” der. Hugh LaFollette, 4738–4747. DOI: 10.1002/ 9781444367072.wbiee245.