The Psychoanalytıcal Analysıs Of Perfum Advertısements: The Freudıen Perspectıve And Hermeneutıc Approach


Abstract views: 137 / PDF downloads: 230

Authors

  • Meltem GÜLER Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7419870

Keywords:

Consumption, Desire, Advertisement, Freud, Psychoanalysis, Hermeneutic, Semiology, Perfume Advertisements

Abstract

Nowadays, the understanding of consumption sees having pleasure as the aim of life. Today as desires are gaining much importance, desired consumption has been spread to all our lives. The existance of the desired consumption is a must for the continuation of the capitalism system. In the context of desired consumption, the consumer concentrates on his/her creation of dream and fantasy powers rather than the functional features of the product or service. In this consumption, people tend to seek a psychological or symbolic satisfaction rather than a material satisfaction. The culture of consumption is a culture of postmodern period. Advertisements play an important role in the formation of this consumptional culture. Advertisements that only physical properties of the product have begun to sound over time with their lifestyles, likes, social values and unconscious desires. With this period, there has been a transition from need culture to desire culture. The advertisements are calling out the people's unconscious desires by using symbols and indicators, and constructs them as the suitable objects of consumption ideology. Sigmund Freud's psychoanalytic theory and Roland Barthes's semiotic method is used in this study in which perfume advertisements posters have been choosen as samples. Here aim is to determine that the advertisements which are creating the desire consumption culture, uses the symbols which are including sexuality, life and death impulses, love etc., psychological consepts and mythological factors. Under the enlightenment of this information, mithic and symbolic factors of advertisements are clarified by hermeneutic approach. Here, it is revealed that the advertising poster which is analyzed as a dream text suggests which unconscious desires are spoken and how they are to fed. The research also explains how the advertising tries to make the individual, the subject of supply, and transforms it into consumer self-reason, in search of a constant desire, in short, the concept of desire is explained in the context of consumer culture and advertising.

References

AKBULUT, N. T. ve BALKAŞ, E. (2006). Adım Adım Reklam Üretimi. Beta Yayıncılık, İstanbul.

ALLABY, M. (2010). Animals: From Mythology to Zoology. New York: Facts on File.

ALTUNTUĞ, N. (2013). “Tüketim ve Tüketicinin Geleceğinde Kaynağını Mitolojiden Alan Mistik Pazarlamanın Etkisi”.

Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5 (2), ISSN: 1309-8039 (Online).

BARTHES, R. (1990). Çağdaş Söylenler. (çev. T. Yücel). Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul.

BARTHES, R. (2007). Yazı Üzerine Çeşitlemeler - Metnin Hazzı. (çev. Ş. Demirkol). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

BAŞFIRINCI, Ç. (2011). “Sembolik Tüketim ve Tüketim Öykülerinin Hermeneutik Yaklaşımla Yorumlanmasına İlişkin Bir

Uygulama”,

Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(7): 183-210.

BATI, U. (2007). “Reklamların Göstergebilimi: Bir Göstergeler Sistemi Olarak Reklamları Okumak”. Uluslararası İnsan Bilimleri

Dergisi, 4(1), ISSN: 1303-5134 (Online).

BAUDRILLARD, J. (2008). Tüketim Toplumu, Söylenceleri, Yapıları. (çev. H. Deliceçaylı ve F. Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

BELLINSON, R. L. (2006). Theory in Culture: Toward A Psychoanalytic Criticism of Advertising, Master of Arts in the College of

Arts and Sciences, Georgia State University.

BİNAY, A. (2010). “Tüketim Vasıtasıyla Oluşturulan Postmodern Kimlikler”. Global Media Journal. Turkish Edition. 1(1): 17-29.

BOCOCK, R. (1997). Tüketim. (çev. İ. Kutluk), Dost Kitabevi, Ankara.

CAMPBELL, J. ve MOYERS, B. (2013). Mitolojinin Gücü: Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikâyeleri. (çev. Z.

Yaman). MediaCat Kitapları, İstanbul.

CAMPBELL, J. (1995a). Batı Mitolojisi, Tanrı’nın Maskeleri. (çev. Kudret Emiroğlu). İmge Kitapevi Yayınları, İstanbul.

CAMPBELL, J. (1995b). İlkel Mitolojisi, Tanrı’nın Maskeleri. (çev. Kudret Emiroğlu). İmge Kitapevi Yayınları, İstanbul.

ELIADE, M. (2003). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi. (çev. Ali Berktay, C. I.). Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

FEATHERSTONE, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (çev. M. Küçük). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

FREUD, S. (1974). Amatör Psikanalizi. (çev. E. Taş). Bozok Yayınları. İstanbul.

FREUD, S. (1996a). Düşlerin Yorumu I. (çev. E. Kapkın). Payel Yayınevi, İstanbul.

FREUD, S. (1996b). Düşlerin Yorumu II. (çev. E. Kapkın). Payel Yayınevi, İstanbul.

FREUD, S. (2009). Haz İlkesinin Ötesinde, Ben ve İd. (çev. A. Babaoğlu). Metis Yayınları, İstanbul.

FREUD, S. (2013). Totem ve Tabu. (çev. A. Kanat). İlya Yayınevi, İzmir.

GÜÇHAN, G. (2016). “Christian Metz, Göstergebilim ve Psikanaliz. DergiPark”. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri

Fakültesi

Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi. 6(6): 109-113.

HIRSCHMAN, E. C. ve HOLBROOK M. B. (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions”.

Journal

of Marketing. 46(2): 92-101.

HALL, S. (1997). The Work of Representation. S. Hall (der.). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices

içinde. Milton Keynes: Open University, 13-74.

HALL, S. (2005), Anlamlandırma, Temsil, İdeoloji: Althusser ve Post-Yapısalcı Tartışmalar. Mutlu, E. (der.). Kitle İletişim

Kuramları

içinde. Ankara: Ütopya, 359-394.

HORKHEIMER, M. ve ADORNO, T. (1996). Aydınlanmanın Diyalektiği I. KABALCI, İSTANBUL.

JAMESON, F. (1984). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. New Left Review 46: 53-92.

İLHAN, N. (2012). Moda Dergilerinde Reklamların Psikanalitik Çözümlenmesi. Yüksek Lisans tezi. Başkent Üniversitesi, Sosyal

Bilimler Enstitüsü, Ankara.

İLHAN, N. ve AYGÜN CENGİZ, S. (2013). “Psikanalitik Bir Okuma Denemesi: Düş Olarak Reklam”. Düşünme Dergisi/Journal of

Thinking, Ankara. Issn: 2147-1622, 2(4): 1-25.

JUNG, C. G. (2007). İnsan ve Sembolleri. (çev. A. N. Babaoğlu), Okuyan Us Yayınları, İstanbul.

KALMIK, E. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri. Cumhuriyet Matbaası, İstanbul.

KEARNEY, R. (2003). Modern Movements In European Philosopy. Manchester University Press. Manchester – New York.

KOLOĞLU, D. (2013). Günümüz Sanatında Renk ve Işığın Dramatik Etkileşimi. Yüksek Lisans Tezi. Işık Üniversitesi. İstanbul.

KOTAN, Y. ve KAYA, T. (2010). “Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı Romanında Renk Metaforu”. Atatürk Üniversitesi Sosyal

Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2) :83-103.

KUTSAL KİTAP, (2001). Eski ve Yeni Antlaşma. Yeni Yaşam Yayınları, İstanbul.

KÜÇÜKERDOĞAN, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejileri. Beta Yayınları, İstanbul.

KÜÇÜKERDOĞAN, R (2012). “Grafik Tasarım, Kültürel Göstergeler ve Tasarımsal Aktarımları: Ülke Bayrakları”. Grafik Tasarım

Dergisi, Sayı 46, Grafik Tasarımı Ltd. Yay., Ocak-Şubat, 8-13.

LACLAU, E. (2007) Popülist Akıl Üzerine. (çev. Nur Betül Çevik), Epos Yayınları, Ankara.

LECLAIRE, S. (1960) L’inconscient une étude psychanalytique (colloque de Bonneval), in LAPLANCHE, J., Problématiques IV.

L’inconscient et le ça. Paris, PUF, 1981, p. 261-321.

ODABAŞI, Y. (2013). Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. Sistem Yayıncılık, İstanbul.

OKTUĞ, Z. (2007). Freud’un Kişilik Birimleri (İd-Ego-Süperego) ile Reklam İletisinin İzleyici Üzerinde Yarattığı Etkiler Arasındaki

Bağlantı: ‘Magnum, Kalbim Benecol ve Lösev Reklamları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür

Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

OZAN, V. (2014). Kokular Kitabı I. Everest Yayınları, İstanbul.

OZAN, V. (2015). Kokular Kitabı II. Everest Yayınları, İstanbul.

ÖZSU, S. (2015). Tüketici Davranış Analizinde Sigmund Freud’un Psikanaliz Kuramı. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu üniversitesi,

Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

PAMUK, O. (1998). Benim Adım Kırmızı. İletişim Yayınları, İstanbul.

RİCOEUR, P. (2007). Yoruma Dair, Freud ve Felsefe. (çev. N. Alpay). Metis Yayınları, İstanbul.

SİRGY, M. J. (1982). “Self-Concept in Consumer Behavior: A Critical Review”. Journal of Consumer Research, 9(3): 287-300.

SMİTH, P. (2008). Kültürel Kuram. (çev. İ. Gündoğdu). Babil Yayınları, İstanbul.

SOLOMON, M. R., BAMOSSY, G., ASKEGAARD, S. ve HOGG, M. K. (2006). Consumer Behaviour, A European Perspective.

Printice Hall, New Jersey.

TUNA, S. ve FREİTAS, E. (2012). “Gendered Adverts: An Analysis of Female and Male Images in Contemporary Perfume Ads”.

Comunicação e Sociedade, vol: 21: 95-107.

TURA, S. M. (2005). Günümüzde Psikoterapi. Metis Yayınları, İstanbul.

WILLIAMS, R. (1993). Advertising: The Magic System, The Cultural Studies Reader, (der) S. During., London/ New York:

Routledge, s. 410-424.

WILLIAMSON, J. (2001). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. Ütopya Yayınevi, Ankara.

YASDIMAN, H. Ş. (2011). “Yılan, Âdem, Havva Arasında Geçen Olaylara İslam ve Yahudiliğin Bakışı”. Dokuz Eylül Üniversitesi

İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: XXXIV, s:9-35.

YILDIRIM, T. E. (2013). Klinik Reklamcılık, Reklam Sürecinde Psikodinamik ve Psikolojik Rahatsızlıkların Kullanımı. Yıldız Teknik

Üniversitesi, İstanbul.

ZALTMAN, G. (2003). Tüketici nasıl düşünür? (çev. A. S. Koç). MediaCat Yayınları, İstanbul.

ŽIŽEK, S. (2004). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş. (çev. T. Birkan). Metis Yayınları, İstanbul.

İnternet Kaynakları

https://uk.pinterest.com/misssucette/pub-parfum/ (erişim tarihi: 15.10.2016).

http://www.renklinot.com/kultursanat/unlululerin-dovmeleri ve anlamları.html (erişim tarihi: 01.12.2016).

https://ismailhakkialtuntas.com/2015/02/22/ilk-gunah-ve-cennetten-kovulma-mitinin-sifresi/ (erişim tarihi: 07.09.2016).

http://kokoshgirl.com/2015/01/yves-saint-laurentden-yeni-bir-koku-black-opium/ (erişim tarihi: 11.11.2016).

http://saklinotalar.blogspot.com.tr/2010/10/calvin-klein-obsession-1985.html (erişim tarihi: 13.10.2016).

http://www.designscene.net/2011/05/megan-fox-armani-code.html (erişim tarihi: 01.12.2016)

http://www.strategyr.com/MarketResearch/FragrancesandPerfumesMarketTrends.asp (erişim tarihi: 02.11.2016).

http://karlshuker.blogspot.com.tr/2011/03/bipedal-snake-in-garden-of-eden-what.html (erişim tarihi: 11.11.2016).

http://stylecaster.com/beauty/vintage-chanel-no-5-ads/#slide-4 (erişim tarihi: 16.10.2016).

https://guide.alibaba.com/shopping-guides/monroe-poster.html (erişim tarihi: 11.12.2016).

http://www.theblondespool.com/HUGO-BOSS-SS16 (erişim tarihi: 12.12. 2016).

Published

2017-06-30

How to Cite

GÜLER, M. (2017). The Psychoanalytıcal Analysıs Of Perfum Advertısements: The Freudıen Perspectıve And Hermeneutıc Approach. POSSEIBLE, (11), 76–106. https://doi.org/10.5281/zenodo.7419870

Issue

Section

Articles